Zuid-Afrika 2010 bier

Published on februari 27th, 2006 | by arnold pannenborg

Zuid-Afrikaans bier uitgeschakeld voor WK

En alweer is Zuid-Afrika het haasje. Verloren ze onlangs in de Afrika Cup drie partijen kansloos achter elkaar, nu komen ze de kwalificatieronde niet eens door. En dat voor hun eigen toernooi, het WK 2010 in Zuid-Afrika!

Ditmaal betreft het niet eens de slecht presterende Bafana Bafana, maar gaat het om iets veel belangrijkers: het nationale bier. De Amerikanen hebben, bij monde van biergigant Budweiser, de exclusieve rechten voor het WK 2010 binnengehaald. Zij mogen over vier jaar hun eigen vaten bier de tien WK-stadions binnenrollen en aan de consument slijten. De grootste lokale brouwerij, SABMiller, heeft het nakijken.

De FIFA heeft SABMiller overigens wel benaderd voor het contract van maar liefst 100 miljoen dollar. ‘We hebben drie maanden gewacht maar kregen totaal geen respons,’ aldus de FIFA. Zuid-Afrika – Verenigde Staten 0-1.

Biertje
Stel je het volgende voor. Een argeloze voetbalfan uit, zeg, Portugal, arriveert in Johannesburg. Of Kaapstad, dat maakt voor dit verhaal weinig uit. De eerste gedachte van de fan is: leuk, voetbal! Zijn tweede gedachte is: lekker, biertje!

De Portugees (mag ook best een Tsjech zijn, of een Keniaan) stapt nietsvermoedend een stadion binnen voor een of andere groepswedstrijd. Hij loopt naar de bar. Spreekt de man achter de bar aan. Overhandigt een paar flappen. En krijgt vervolgens een biertje.

Welk een verbazing schetst deze onschuldige en totaal onvoorbereide voetbalfan! Budweiser! Gadverdamme. Half gegist bier. Troebel water. Drink er drie achter mekaar en je rent de rest van de avond om het kwartier naar de plee. Amerikaanse pis, dat is het.

Passend
Geen eerlijk Afrikaans bier dus over vier jaar. En waarom eigenlijk niet? Wat is de reden voor de hopeloos verloren partij van de Zuid-Afrikanen op eigen bodem? SABMiller geeft als excuus op dat zij geen ‘passend merk bier’ konden aanbieden voor het WK. ‘Wij hebben geen enkel internationaal biermerk dat voetbal sponsort,’ aldus de Zuid-Afrikaanse bierfabrikant. ‘Een dergelijke deal past dus niet in ons straatje.’

Met andere woorden: een voetbaldeal van 100 miljoen dollar past niet in de bedrijfsfilosofie van SABMiller. Wat doen ze in het voetbal na zo’n blamage ook alweer met de coach?

Nou ja, zolang het bier maar ijs- en ijskoud is.

Tags: , ,


About the Author



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Back to Top ↑